الثلاثاء، 14 ربيع الأول 1446 ، 17 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

شيماء أحمد متولي تكتب: الحب الحقيقي... لما القلوب تتلاقى

شيماء أحمد متولي
شيماء أحمد متولي
أ أ
الحب الحقيقي، مش مجرد كلمة بنقولها أو لحظة بنعيشها، هو أعمق من كده بكتير، الحب ده بيكون نابع من جوه القلب، حاجة بتخليك تشوف الشخص التاني بشكل مختلف تمامًا عن أي حد تاني، تحس إن روحه مكملة روحك، وإنكم مع بعض تقدروا تواجهوا الدنيا.

الحب الحقيقي مبيبصش للشكل ولا للسن ولا حتى للظروف، مفيش حاجة مادية تقدر تقف قدامه. أنت بتحب الشخص علشان هو، مش علشان شكله حلو أو علشان عنده فلوس أو مكانة اجتماعية، بتحبه لروحه اللي بتلمس قلبك، لحنيته وكلامه اللي بيريّحك.

في الحب ده، مفيش حاجة بتقف قدامك، لا مشاكل ولا عقبات. كل ما الوقت يعدي، بتحس إن الحب بيزيد، بيتعمق أكتر وأكتر. بتحس إنك مستعد تضحي بأي حاجة علشان خاطر اللي بتحبه، و بتبقى سعيد إنك بتعمل ده من غير ما تستنى مقابل.

الحب الحقيقي كمان مش بيكبر في الراحة، هو بيتكون في المواقف الصعبة، لما تلاقي الشخص اللي معاك واقف جنبك مهما حصل. حتى لو الدنيا كلها وقفت ضدكم، هتلاقوه بيشد في بعض علشان تتخطوا أي أزمة. وده اللي بيميز الحب الحقيقي، إنه مش بيتأثر بمرور الوقت ولا بتغير الظروف.

والأجمل في الحب ده، إنك بتكون دايمًا حريص على مشاعر اللي بتحبه، بتعمل كل حاجة علشان يكون مبسوط ومرتاح، وبتشوف إن سعادته هي سعادتك. ومهما كانت التضحيات اللي بتقدمها، بتحس إنها ولا حاجة قدام الحب اللي بينكم.

في الآخر، الحب الحقيقي بيخلي الحياة أجمل، و بيحسسك إنك قادر تواجه أي حاجة طول ما الشخص اللي بتحبه جنبك. هو رحلة من التفاهم والاهتمام والعطاء، رحلة بتستمر للأبد.

ده الحب اللي بيخليه الزمان أقوى، و بيخليكم دايمًا سند لبعض مهما كانت الظروف.

شيماء أحمد متولي - ماجستير إعلام رقمي والأمن المعلوماتي.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة دواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات،  وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة