الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

للمزارعين...تعرف على طرق زراعة "البطاطا الحلوة" وكيفية التعامل معها

بطاطا
البطاطا
أ أ
تعد زراعة البطاطا الحلوة تجربة ممتعة ومجزية، تتطلب بعض المعرفة بالظروف المثلى التي تحتاجها لتنمو بشكل جيد. فهي نبات معمر في المناطق الاستوائية وشبه الاستوائية، ولكن عادةً ما يُعامل كنبات سنوي بسبب افتقاره إلى مقاومة البرد. من الضروري فهم احتياجات البطاطا الحلوة من الضوء والماء ودرجة الحرارة والتربة لضمان تحقيق أفضل نمو وإنتاجية.

لذلك سنعرض كيفية زراعة البطاطا الحلوة، و كل ما تحتاج معرفته لبدء الزراعة بنجاح، من اختيار التربة المناسبة إلى التعامل مع الآفات والأمراض.


 كيفية زراعة البطاطا الحلوة


الضوء:

البطاطا الحلوة بتحب الشمس جدًا، فحاول توفر لها حوالي 8 ساعات من الضوء الساطع يوميًا. لأنها نباتات كروم، لازم تحطها في مكان مش مغطى أو محجوب من المحاصيل الأطول.

الماء:

البطاطا الحلوة بتتحمل الجفاف بعد ما تنمو، بس عشان تنمو بشكل أفضل، لازم تكون التربة رطبة بشكل متساوي. اسقِ الشتلات كويس عند الزرع، وبعد كده اسقها حوالي بوصة واحدة (2.54 سم) من الماء في الأسبوع. في التربة الرملية، هتحتاج تروي أكتر عشان تحافظ على رطوبة التربة.

درجة الحرارة والرطوبة:

لما تزرع الشتلات، خلي درجة حرارة التربة بين 60-85 درجة فهرنهايت (15.56-27 درجة مئوية). البطاطا الحلوة تحب الرطوبة العالية، المثالية بتكون بين 40-50%، وبتحب الرطوبة الوفير ولا تحب الهواء الجاف.

التربة:

أفضل تربة لزراعة البطاطا الحلوة هي التربة الطميية الرملية أو الطميية جيدة التصريف. التربة الثقيلة هتخلي الدرنات صغيرة ومشوهة، والتربة ذات الصرف السيئ هتسبب تشقق البطاطا وخشونة قشرتها.

السماد:

قبل الزراعة، ضيف سماد 5-10-10 للتربة، وبعد كده، لما تبدأ النباتات في النمو، استخدم سماد نيتروجيني مثل 21-0-0 في أوائل يوليو.

المشاكل والآفات والأمراض:

التربة الثقيلة والإفراط في الري ممكن يتسببوا في تشوه الجذور أو ظهور بقع العفن أو تعفن البكتيريا. من الآفات الشائعة السوس وديدان القطع والخنافس والديدان الخيطية.


طريقة الزراعة:

ازرع البطاطا الحلوة في صفوف بعرض 12 بوصة (30.48 سم) وارتفاع 10 بوصات (25.4 سم)، وحافظ على مسافة 3 أقدام (0.91 م) بين الصفوف. ازرع الشتلات لما ترتفع درجة حرارة التربة وتختفي فرصة الصقيع. حط الطرف المقطوع لأسفل بعمق 5 بوصات (12.7 سم) وامسح بين الشتلات بمسافة 15 بوصة (38 سم). اسقِ الشتلات كويس بعد الزرع.

البطاطا الحلوة بتحتاج من 90-120 يوم عشان تنضج، احصدها قبل الصقيع الشديد ولما تبدأ الأوراق في الاصفرار. ابحث عن التاج واحفر الدرنات يدويًا عشان ما تتلفش.

التكاثر:

يمكنك زراعة البطاطا الحلوة باستخدام الشتلات. لو عايز عدد قليل من النباتات، علق الدرنة في ماء لحد ما تتكون الجذور الجانبية. لو عايز عدد أكبر، حط البطاطس الصغيرة في حاوية مغطاة بشوية تربة رطبة بشكل معتدل، وغطّي البراعم اللي تطلع بتربة أكتر.

خلي الحاوية في مكان يحافظ على درجة حرارة 70 درجة فهرنهايت (21 درجة مئوية) على الأقل. الشتلات هتكون جاهزة للزراعة بعد حوالي 6 أسابيع أو لما طولها يوصل لـ 6-8 بوصات (15-20 سم).

أصناف البطاطا الحلوة:

في أصناف مختلفة من البطاطا الحلوة، وكل نوع ليه مقاومته لبعض الأمراض أو الآفات:
- إيفانجلين: مقاوم لنيماتودا عقدة الجذور، الفيوزاريوم، الريزوبس وتعفن الجذور.
- الجوهرة: مقاوم لمرض النيماتودا العقدية الجذرية والفوزاريوم.
- بونيتا: مقاوم لنيماتودا ومرض الفيوزاريوم.
- السنتنيال: مقاوم لدودة السلك والفوزاريوم.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية
icon

الأكثر قراءة