الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

لكل ربة منزل.. ازاي تزرعي الريحان في البيت واستخدامه المثالي في الطبخ

كيف-أعتني-بنبات-الريحان-في-المنزل
الريحان
أ أ
نبات الريحان من الأعشاب العطرية اللي بتحب ستات كتير يحتفظوا بيه في البيت، مش بس عشان ريحته المنعشة اللي بتملى المكان، لكن كمان عشان استخداماته المتعددة في المطبخ، خصوصًا في الوصفات الإيطالية وبعض أنواع السلطات. بجانب طعمه المميز وفوائده الصحية.



و الريحان بقى عنصر لا غنى عنه في أي مطبخ. عشان كده، كتير من السيدات بيفضلوا زراعته في البيت واستخدامه طازة في الطبخ. وزراعة الريحان ممكنة في أوعية صغيرة جوه البيت، بس زي أي نبات تاني، محتاج اهتمام وعناية عشان يفضل صحي ونضر. عشان كدا، هنتكلم عن إزاي تعتني بالريحان في البيت، وكمان هنقدم شوية نصايح هتفيدك.



العناية بنبات الريحان:

- اسقي الريحان مرتين في الأسبوع، وخلي بالك تصبي الميه على التربة مباشرة، مش على الأوراق والساق. ممكن تعرفي إذا كانت التربة محتاجة ميه ولا لأ عن طريق اختبار جفافها بإصبعك على عمق 2.5 سم.
- حطي أوعية الريحان في مكان قريب من ضوء الشمس، بس بعيد عن أشعتها المباشرة. الريحان محتاج حوالي 6 ساعات من الضوء يوميًا، ولو مش متوفر ممكن تستخدمي إضاءة صناعية زي مصابيح فلورية.
- افحصي معدل الأس الهيدروجيني للتربة مرة في الشهر، ويفضل يكون بين 6.0 و7.5. ممكن تحافظي على ده باستخدام سماد عضوي مخلوط مع التربة.
- استخدمي مروحة لمدة ساعتين يوميًا عشان تجفيف أوراق الريحان ومنع تراكم الغبار عليها، وحطي المروحة على أقل درجة.
- خلي بين شتلات الريحان المزروعة في الأصيص مسافة حوالي 15-30 سم، ولو الشتلة مكتظة ممكن تنقليها لأصيص تاني.
- قصي قمة الريحان بمقص لما تلاحظي نمو ثلاث مجموعات من الأوراق على الساق، ده هيشجع الريحان على النمو بشكل أفضل. وتخلصي من الأوراق التالفة أو الضعيفة.
- راقبي الريحان كويس عشان تمنعي إنتاج البذور اللي بتخلي طعمه مر. ممكن تتجنبي ده بقص السيقان المزهرة بمقدار 2.5 سم من أسفل الزهرة.
- اقطفي أوراق الريحان بعد 40-50 يوم من زراعتها عشان تستمتعي بأفضل طعم ليها.


كيفية إكثار نبات الريحان:
- اقطعي عود الريحان من تحت عقدة ورقية بطول 10 سم، وشلي الأوراق اللي على مسافة 5 سم من نهاية الساق.
- حطي الريحان في كوب زجاجي مليان ميه، وحطيه في مكان قريب من أشعة الشمس. غيري الميه كل كام يوم.
بعد أسبوعين لأربعة أسابيع، لما الجذور توصل لـ5 سم، انقلي الريحان لأصيص فيه تربة وحطيه في مكان قريب من أشعة الشمس المباشرة، واسقيه عند الحاجة.

بالاهتمام والعناية الصح، هتقدري تستمتعي بريحان طازة من بيتك على طول.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا


اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة