الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

فيديو وصور .. رئيس جمعية بنجر السكر : صنف طماطم برانش إنتاجية عالية ومقاوم للأمراض

3189d3ce-9298-4388-a52a-c5b1d318fa2e
المهندس أشرف الشافعي رئيس الجمعية الزراعية بقرية 19 بنجر السكر
أ أ
قال المهندس  أشرف الشافعي رئيس الجمعية الزراعية بقرية 19 بنجر السكر،  أن  صنف برانش ذو إنتاجية عالية جداً مقارنة بباقي الأصناف وهو مقاوم للأمراض ، مؤكدا  أن الصنف يتميز الصنف بالجودة العالية والصلابة واللون المناسب.

طرح المبيدات داخل الجمعية الزراعية بنظام التسديد

وأضاف أشرف الشافعي ، في تصريحات  لموقع  "اجرى نيوز"    الاخبارى ،  نقوم بمتابعة زراعات الطماطم لحمايتها من الآفات ، نطرح المبيدات داخل الجمعية الزراعية بنظام التسديد بالآجل للتسهيل على المزارعين ، صنف برانش يفرض نفسه بقوة على مساحة أكثر من 60 فدان بالقرية.


يوم حقلي لحصاد الطماطم صنف برانش وإنتاجية تصل لـ اكتر من 2000 عدايه للفدان الواحد

رحلة جديدة على أرض من الأراضي المصرية المليانة بالخير وبالتحديد في منطقة القرية 19 التابعة لبرج العرب بمحافظة اسكندريه في يوم حقلي لحصاد الطماطم هنشوف معاكم صنف مميز جداً من أصناف الطماطم اللي اثبتت كفاءتها وحققت نجاح في أراضي كتير ومحافظات مختلفة بأعلى إنتاجية بتوصل لــــاكتر من 2000 عدايه للفدان الواحد . 


مميزات صنف برانش 

صنف برانش 1 المتميز جداً بالنمو الخضري وتحملاته للظروف الجوية والتغيرات المناخية وملوحة المياه والتربة والأمراض والفطريات  وإنتاج عظيم زي ده بيتم توجيهه للسوق المحلي وللتصدير كمان نظراً لجودته العالية وقوة صلابته بيتحمل مدة كبيرة ف النقل والتخزين . 


صنف طماطم برانش تجود زراعته في جميع الأراضي المصرية

 والصنف من مميزاته كمان انه بيجود زراعته في جميع الأراضي المصرية وبيتحمل أسوأ الظروف البيئية ومع ذلك بيعطي أفضل إنتاجية على مدار العام وفي كل العروات وقبل زراعته كمان بيحقق صنف برانش نسبه إنبات عالية في الصينية داخل المشاتل .

صنف بيدي أفضل إنتاجية وأعلاها رغم درجات الحرارة العالية في فصل الصيف ومن مميزات برانش 1 قوة صلابته وإنتاجه الغزير وعشان كده بيتم ترشيحه للمزارعين بصفة دائمة للثقة الكبيرة في إنتاجه ده بعد تجربته أكتر من مرة ونتائجه الواضحة وده بشهادة الكتير من المزارعين اللي زرعوه في أرضهم وحقق لهم أرباح عالية جداً ومجزية وعشان كده نزلنا وشفنا الإنتاج ده على أرض الواقع حقيقي حاجة مشرفة جداً لثمرة مصرية ممتازة من صنف متميز بشهادة كل اللي جربه والتجربة خير دليل  .




























تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر ، اخبار الزراعة ، صناعة الدواجن ،الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد ، اجرى لايف ،مقالات ،منوعات ، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة