السبت، 18 ربيع الأول 1446 ، 21 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

بيريح أعصابك وكمان هينظم الضغط... كل ما تريد معرفته عن فوائد الفل في بيتك

الفل البلدي
الفل البلدي
أ أ
الفل، هو حاجة كده من أجمل ما خلق ربنا، يعني تحس إنك عندك كنز في البيت. النبات ده من الفصيلة الزيتونية، وبيسموه كمان "الياسمين العربي"، وريحته يا سيدي لا توصف، بتريح الأعصاب وبتنظم الضغط.


الفل هو ده عبارة عن شجيرة صغيرة معمرة، دايمًا خضراء، وبتوصل لارتفاع 2 متر. ساق النبات متفرعة بشكل جميل، والأوراق بتاعته خضراء غامقة، بيضاوية الشكل ومتقابلة. الزهور متجمعة في نهايات الفروع ولونها أبيض ناصع، زي ما تشوف العريس والعروسة لابسين أبيض في فرح، هو كده بالضبط.


الفل بيبدأ يزهر في الربيع وبيستمر لحد أواخر الصيف، وأحيانًا لو كنت محظوظ، ممكن تزهر طول السنة. الثمار صغيرة وعددها قليل، والجذور منتشرة وكثيفة. النبات نموه بطيء إلى متوسط، وفي الشتاء بيهدى شوية، لكن بيرجع ينمو كويس في الربيع والصيف.

و الفل من النباتات اللي الناس بتحبها عشان جمال أوراقها وزهورها ذات الرائحة الزكية. ونجاح زراعته في البيت بيكون في الأراضي الخفيفة الصفراء أو الطينية المخلوطة بالرمل والسماد. ممكن كمان تزرعه في الأصص وترويه مرة كل يومين في الصيف، ومرة كل أسبوع في الشتاء، والاهتمام بالتسميد بالبوتاسيوم والفوسفور يشجع النبات على التزهير.


النبات بيتحمل الحرارة العالية


لكن مش الملوحة، و بينمو كويس في الشمس. التكاثر بيتم بالعُقل الغضة في أواخر الصيف لحد الخريف، ويفضل في سبتمبر. ولو هتزرع بالبذور، لازم تكون ناضجة قبل زراعتها. كمان ممكن تتكاثر بالترقيد الهوائي في مارس، تجهز العقلة وتسيبها لحد ما تطلع براعم صغيرة وبعدين تزرعها زي ما بتعمل في العنب.


الرعاية والعناية بنبات الفل:

الفل بيحب الرطوبة، لكن مش زيادة عن اللزوم، يعني تسقيه بانتظام بس من غير مبالغة.
التسميد العضوي مهم جدًا، بيساعد النبات على التزهير ونمو الأوراق بشكل جيد، وده بيكون في بداية الشتاء.
النبات بيحب عنصر الحديد، زي ما تكون متقل في الأكل وعايز تشرب حاجة خفيفة بعده.

التسميد بالأسمدة المركبة NPK مرة كل شهر بيكون ضروري.

التقليم لازم يكون في أواخر الشتاء للحصول على زهور جميلة وأوراق كثيفة، بس مش تقعد تقطع في الفروع عشوائي.
تخلص من الزهور الذابلة والأوراق الصفراء عشان النبات يفضل شكله جميل.
الفل محتاج 3 ساعات على الأقل من الشمس المباشرة يوميًا، لكن مش تسيبه في الشمس طول النهار.
لو الزهرة بتتفتح شوية وبعدها تجف، ده معناه نقص في الفوسفور والبوتاسيوم، يبقى سماد NPK ضروري.
التربة لازم تكون جيدة التصريف لتجنب تعفن الجذور.
الفل بيتعرض للعناكب والمن، فلو حصل كده، استخدم المبيدات الحشرية المناسبة.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا


اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة