الثلاثاء، 05 ربيع الثاني 1446 ، 08 أكتوبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

7 ألوان هتديكي طابع احترافي في أي إنترفيو

انترفيو
انترفيو
أ أ
مقابلة الشغل من أكتر الحاجات اللي بتسبب توتر وقلق، لأنها بتبقي شبه الاستجواب، و بيفضل الواحد قلقان من قبل المقابلة، من ناحية الأسئلة اللي هيتسألها، لحد اختيار اللبس المناسب.                                                                
إن اختيارك للون اللبس الصح ممكن يحسن فرصك بشكل كبير، لأن اللون اللي بتلبسيه بيوصل رسالة عن شخصيتك للمسؤول اللي قدامك، وبيبين قد إيه إنتِ احترافية.

وهنا شوية نصايح لاختيار الألوان المناسبة للإنترفيو:


اللون الأزرق

الأزرق هو أكتر لون مناسب لأول مقابلة. بيعطي إحساس بالثقة، السلطة، الأمانة، والولاء. الأزرق الغامق بالتحديد بيدي انطباع أقوى بالثقة والاحترافية.


اللون الرمادي

الرمادي بيعتبر لون الأناقة والاحترافية، وبيكون اختيار مثالي لو حابة تضيفي لون مشرق يلفت النظر.


اللون الأسود 

الأسود بيعبر عن القيادة والفخامة، وبيكون ممتاز لو بتقدمي على منصب إداري أو فيه مسؤولية. لكن يفضل تتجنبيه في الوظائف البسيطة أو في مجال البيع بالتجزئة.

اللون الأبيض

الأبيض لون التنظيم والوضوح، و بيعتبر اختيار رائع لبلوزة، خاصة لما يكون متناسق مع درجات الأزرق أو الرمادي أو الأسود، و بيعبر كمان عن إنك شخص مهتم بالتفاصيل.


اللون الأحمر

إضافة بسيطة من الأحمر بتعبر عن الحماس والطاقة، و بتظهر إنك شغوفة بالوظيفة اللي بتقدمي عليها.


اللون الأصفر 

لو ضفتي شوية لون أصفر، ده بيبين إنك شخص مبدع ومتفائل. الأصفر لون مرح ومبهج، وبيكون مناسب جدًا لو بتقدمي على وظيفة في مجال الفنون أو الإبداع.


اللون الأخضر

الأخضر بيدي إحساس بالرفاهية والهدوء، لكن لو ناوية تلبسي بدلة زرقاء، يبقى يفضل متستخدميش الأخضر كتفصيلة بارزة. اختاري حاجات بسيطة باللون ده لو حابة تضيفي لمسة هادية.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة دواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات،  وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة