السبت، 11 ربيع الأول 1446 ، 14 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

لو عامل دايت…وجبات خفيفة غنية بالبروتين ومنخفضة السعرات الحرارية

لو عامل دايت…وجبات خفيفة غنية بالبروتين ومنخفضة السعرات الحرارية
وجبات خفيفة غنية بالبروتين ومنخفضة السعرات الحرارية
أ أ
تناول كميات مناسبة من البروتين يوميًا ممكن يفيد صحتك بطرق كتير. الوجبات الخفيفة الغنية بالبروتين بتشبع الجسم وبتساعد في تقليل إجمالي السعرات الحرارية اللي بتاخدها، وده ممكن يعزز من وزن الجسم الصحي.

الوجبات الخفيفة المتوازنة:

تلعب دور مهم في سد الفجوة بين الوجبات، وبتضمن إن جسمك يحصل على إمداد ثابت من العناصر الغذائية طول اليوم. من خلال تضمين البروتين والألياف والدهون الصحية في وجباتك الخفيفة، ممكن تثبت مستويات السكر في الدم وتحافظ على كتلة العضلات وتدعم صحة الجهاز الهضمي.

كما أوضحت إحدى أخصائيات التغذية العلاجية إن العناصر الغذائية دي بتوفر الطاقة و بتقلل الرغبة الشديدة في الأكل وبتحسن الوظيفة الإدراكية، وده بيخلي الوجبات الخفيفة الغنية بالعناصر الغذائية جزء مهم من نظام غذائي صحي. وأشارت إنه لو بتحاول تزود تناول البروتين مع الحفاظ على تناول السعرات الحرارية، من المهم تضمين مصدر واحد أو أكتر للبروتين في كل وجبة ووجبة خفيفة ومزج البروتين مع أطعمة منخفضة السعرات الحرارية وعالية الألياف.


الزبادي اليوناني

مصدر ممتاز للبروتين عالي الجودة، وده ضروري لإصلاح العضلات ونموها، وكمان بيساعد في الهضم وبيعزز صحة ميكروبيوم الأمعاء. كمان زبدة الفول السوداني بتحتوي على بروتين نباتي بيساهم في الحفاظ على العضلات وإنتاج الإنزيمات. ممكن تختار التفاح لأنه بيحتوي على نسبة عالية من الألياف القابلة للذوبان زي البكتين، اللي بيساعد في تنظيم مستويات السكر في الدم ويدعم صحة الجهاز الهضمي.



زبدة الفول السوداني الطبيعية:

بتحتوي على دهون صحية غير مشبعة بتساعد في امتصاص العناصر الغذائية وبتوفر الشعور بالشبع.



المكسرات: 

كمان خيار ممتاز للأشخاص اللي بيحاولوا يحافظوا على الوزن ويتناولوا وجبات خفيفة، لأنها بتحتوي على كميات وفيرة من البروتين والأحماض الأمينية الأساسية، وده بيساعد على الهضم وبيخليك ممتلئ لفترة أطول. كمان المكسرات بتوفر الدهون الصحية اللي بتدعم وظائف المخ و بتقلل الالتهابات.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.


لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة