السبت، 11 ربيع الأول 1446 ، 14 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

المولد النبوي في مصر.. فرحة ولمة

عادات وتقاليد محافظات مصر في المولد النبوي الشريف

مولد النبي
مولد النبي
أ أ
مع اقتراب ذكرى المولد النبوي الشريف، بتتنوع العادات والتقاليد في محافظات مصر، وكل منطقة بتحتفل بطريقتها الخاصة. في مدن الصعيد والمناطق الريفية، الاحتفالات بتشمل حلقات الذكر، اللي معروفة بـ"الحضرة"، وتحضير الولائم وتقديم مشروبات زي القرفة باللبن أو الشربات بالموز .


احتفالات صعيد مصر:
المنيا:

في قرى كتير، بتشهد مسيرات للخيول والطبول والسيوف الخشبية، ودي بتتسمى "زفة المولد". ،و قرية القيس بمركز بني مزار من أبرز القرى اللي بتحافظ على العادة دي، وكل العائلات بتشارك في مسيرة بتجوب الشوارع الرئيسية، و بيغنوا فيها أناشيد دينية.

البهنسا:

اللي معروفة كمان بـ"مدينة الصحابة" أو "البقيع الثاني"، بتقام فيها مسيرات حاشدة و بتسبيقها سهرات وأُمسيات ليلية لمدة أسبوعين كاملين احتفالاً بالمولد.


سوهاج:

الأهالي بيشتروا الحلوى و بيقدموها للأقارب والجيران، و بينظموا ليالي للأناشيد والقصائد الدينية، خصوصًا في مدينتي جرجا و البلينا.

بني سويف:

القرى بتشهد احتفالات مشابهة، بمشاركة الطرق الصوفية في مسيرات بتجوب الشوارع وبتوزع الحلوى على الأهالي.

الفيوم:

الأهالي بينظموا حلقات للذكر والمديح، و بيتبادلوا زيارات الأقارب وبيقدموا “عشاء المولد”، اللي بيتضمن السمن والدقيق والبيض، بجانب الحلوى والقرفة باللبن.

عادات شرق وغرب الدلتا:


الشرقية:

الموالد الشعبية بتتميز بتنظيم حلقات الذكر والإنشاد في القرى. رغم إن الاحتفالات قلت شوية في السنين الأخيرة، إلا إن عادة "الموسم"، اللي هي تقديم هدايا للأقارب والأبناء، لسه مستمرة.

الدقهلية:

مشروب القرفة بالحليب جزء لا يتجزأ من احتفالات المولد النبوي، خصوصًا في مدينة السنبلاوين، وبيتم توزيعه على المارة.


احتفالات مدينة الإسكندرية:




الإسكندرية:

الاحتفالات بتختلف حسب الطبقات الاجتماعية والثقافية، لكن العادة الفريدة في المدينة الساحلية هي توزيع أكواب "الشربات بالموز" على المارة في مختلف المناطق والأحياء.
الشباب بيتجمعوا لتحضير وتوزيع المشروب، بجانب توزيع الحلوى المجانية على الأطفال، وده بيدي الاحتفال طابع مميز بيجمع بين القديم والحديث في حب النبي.


تابع موقع اجرى نيوز   عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية
icon

الأكثر قراءة