الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

خطوات ذكية...للتخلص من رائحة البصل بعد تناوله

20210413142532203
رائحة البصل
أ أ
البصل من المكونات الأساسية في معظم الأكلات، لكن المشكلة إنه ممكن يسيب ريحة قوية مش مريحة سواء في الفم أو على الأيدين بعد استخدامه، لو بتعاني من الريحة دي، متقلقش! في حيل بسيطة ممكن تساعدك تتخلص منها بسهولة.

تعالوا نشوف الخطوات:
المية و الصابون:

بعد ما تخلص من تقطيع البصل، اغسل إيديك كويس بالمية والصابون لمدة 20-30 ثانية. دي أول خطوة عشان تشيل الريحة اللي بتفضل في الإيد.


الخل الأبيض:

الخل الأبيض حل سحري للتخلص من ريحة البصل. حط شوية خل في طبق صغير، واغمس أطراف صوابعك فيه، وافركهم لمدة 30 ثانية. الخل هيكسر الريحة ويخليها تختفي.


عصير الليمون:

الليمون معروف إنه معقم ومنعش، وممكن تستخدمه عشان تتخلص من الريحة. اعصر ليمونة وادعك إيديك بالعصير، أو حتى استخدم قشر الليمون لفرك الأيدين. القشر فيه زيوت عطرية بتساعد على منع الريحة.


معجون الأسنان:

ممكن يبقى غريب شوية، لكن معجون الأسنان فعّال جداً لإزالة الريحة من الإيدين. حط شوية معجون على فرشاة الأسنان وافرك بيها إيديك لمدة دقيقة أو اتنين، وبعدها اغسلها بالمية.

الفول السوداني أو الفستق:

قد يبدو غريب، لكن الفول السوداني والفستق ممكن يساعدوا في امتصاص الريحة من الفم. بعد ما تاكل بصل، مضغ شوية فول سوداني أو فستق هيساعد في التخلص من الريحة.


الأعشاب الطازة:

زي البقدونس، النعناع، والكزبرة. مضغ شوية أعشاب طازة بعد أكل البصل هينعش الفم ويشيل الريحة.
القهوة: حبوب القهوة الطازة كمان تعتبر طريقة فعّالة. شرب كوب صغير من القهوة السادة بعد أكل البصل هيساعد في تغطية الريحة الكريهة.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا


اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة