الخميس، 30 ربيع الأول 1446 ، 03 أكتوبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

بالفيديو.. واعظة بالأوقاف: هذه الأمور تجعل الزوج يلبي طلباتك بدون جدال

واعظة بالأوقاف: هذه الأمور تجعل الزوج يلبي طلباتك بدون جدال
فاطمة عنتر
أ أ
أكدت الواعظة بوزارة الأوقاف، فاطمة عنتر، أن الزوجة يمكن أن تجعل بيتها سعيدا بطريقة طلبها وتعاملها مع زوجها.

وأوضحت الواعظة بوزارة الأوقاف، في لقاء لها على قناة "الناس"، " أول حاجة، وأنتِ بتطلبي الطلب، اختاري الوقت المناسب، الوقت المناسب ليه وللزوج يعني مثلاً هو جاي من الشغلـ وعلى فكرة، بين قوسين، أنا عايزة أهمس في ودنك وأقول لكِ: لو حضرتك امرأة، مش عاملة، لازم تكوني عارفة إن بره الحياة العملية قد إيه صعبةـ ممكن جدًا جدًا يكون هو بيتعرض لإيذاء كبير في شغله، من مديره أو من زملائه، فينفّسوا عليه أو حد يتصيد له أخطاء، فهو بيكون جاي طبعًا لبيته في حالة صعبة".

وتابعت: "صعب جدًا إنه يحكي لك التفاصيل دي لأنها بالنسبة له مصدر إهانة أو شيء يحس فيه إنه قليل قدام نفسه، فمش هيقول لك عليها، لكن إذا كنتِ عارفة ده، لازم تراعي جدًا، وهو جاي من الشغل محتاج ابتسامة كويسة ومقابلة لطيفة، وطبعًا الأكل بتاعه جاهز وكل حاجاتنا جاهزة في البيت".

وأضافت: "ولو حضرتك امرأة عاملة، هتبقي عارفة ده كويس قوي، هتبقي محتاجة بالنسبالك إن البيت يشعري فيه بالسكينة، فهو جاي البيت، لسه داخل، حاولي تأجلي الطلبات شويه لحد ما يبدأ يهدى ويرتاح وياخد مود إنه قاعد في البيت معاكي".
وكانت الشركة المتحدة للخدمات الإعلامية، قد أطلقت قناة الناس في شكلها الجديد، باستعراض مجموعة برامجها وخريطة الجديدة التي تبث على شاشتها خلال 2023. 

وتبث قناة الناس عبر تردد 12054رأسي، عدة برامج للمرأة والطفل وبرامج دينية وشبابية وثقافية وتغطي كل مجالات الحياة.  


تابع موقع اجرى نيوز   عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر ، اخبار الزراعة ، صناعة الدواجن ،الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد  ،اجرى لايف ،مقالات ،منوعات ، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية
icon

الأكثر قراءة