الأحد، 03 ربيع الثاني 1446 ، 06 أكتوبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

أكلات لذيذة ممكن تعمليها من الأرز البايت

اكلات بالارز البايت
أكلات لذيذة ممكن تعمليها من الأرز البايت
أ أ
كتير من الأمهات بيواجهوا مشكلة الأرز البايت بعد الأكل، بدل ما يتخلصوا منه، ليه ما نجربش نعمل أكلات جديدة منه؟ خصوصًا  وخاصة مع وجود بعض أفراد الأسرة الذين لا يفضلون تناول نفس الوجبة الغذائية لأيام متعددة. فخلينا نشوف شوية وصفات سهلة ولذيذة ممكن نعملها من الأرز المتبقي.

محشي فلفل بالأرز

بدل ما نبقى مضطرين نرمي الأرز البايت، ممكن نستخدمه في حشوة لمحشي الفلفل. ابدئي بتقطيع حبة بصل صغيرة وحطيها في طاسة مع شوية ثوم وكرفس وتوابل زي الكزبرة والفلفل الناعم. بعدين ضيفي الأرز المتبقي وقلبيهم مع بعض. بعد كده، احشي الفلفل الأخضر أو الألوان بالحشوة دي، وادخليه الفرن على درجة حرارة متوسطة لحد ما الفلفل يستوي. وقدميه مع أي أكلة تانية.


فطائر الأرز المقرمشة

فطائر الأرز المقرمشة سهلة جدًا. كل اللي عليك هو تشكيل الأرز البايت على هيئة كرات دائرية في صينية الفرن، وحطي عليها شوية خضار زي الفلفل والزيتون. بعد كده، دخليها الفرن على درجة حرارة متوسطة لحد ما تبقى مقرمشة ولذيذة.


فطيرة الأرز لوجبة فطار

البيض المخفوق هو من الأكلات المحبوبة عند الكل. ممكن تستخدمي الأرز المتبقي مع مكونات البيض المخفوق. ابدئي بتحضير البصل، والجبنة، والخضار الورقية، والتوابل اللي تحبيها، وضيفي الأرز لهم. كده تكوني عملتِ فطار جديد ولذيذ ومتكامل.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا


اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة