الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

أطعمة ضرورية للمرأة فوق الـ30 و فيتامينات لا غنى عنها... تشعرك بالسعادة

المراة فوق 30
المرأة فوق 30
أ أ
مع بداية سن الـ30، كتير من السيدات بيفقدوا فيتامينات ومعادن مهمة بسبب الحمل والولادة وضغوط الشغل. في المرحلة دي، لازم كل سيدة تهتم بنوع الأكل اللي بتاكله بشكل أكبر، مش بس عشان تحافظ على صحتها في ظل التغيرات اللي بتحصل في التمثيل الغذائي والهرمونات، لكن كمان عشان تحافظ على بشرتها وشبابها وكمان لزيادة الشعور بالسعادة. في المقالة دي، هنستعرض أهم الأكلات اللي لازم تكون جزء من نظامك الغذائي اليومي، بالإضافة للفيتامينات اللي مش ممكن تستغني عنها بعد سن الـ30.


السبانخ: كنز الصحة والشباب

السبانخ من الخضراوات الورقية اللي مليانة حديد وحمض الفوليك وفيتامينات مهمة للحفاظ على صحة الجلد والشعر والعظام. كمان بتقوي المناعة وتحافظ على صحة الخلايا بشكل عام.


الأسماك: سر السعادة وصحة القلب

الأسماك زي السلمون والسردين مليانة بأوميجا 3 اللي بيدعم صحة القلب، وكمان بيقلل الالتهابات ويخفض ضغط الدم. غير كده، الأسماك غنية بفيتامين د اللي بيقوي العظام وبيحافظ على العضلات، وكمان بتساعد في تحسين المزاج والشعور بالسعادة.


البابايا: غذاء البشرة السليمة

البابايا فاكهة غنية بفيتامينات أ والألياف ومضادات الأكسدة. بتساعد على الهضم، تقوي المناعة، وتحافظ على صحة الجلد. كمان بتقلل الالتهابات وبتدعم صحة الأمعاء.


الأفوكادو: لصحة القلب والبشرة

الأفوكادو مليان بالدهون الصحية غير المشبعة اللي بتعزز صحة القلب وبتقلل الكوليسترول السيء. كمان هو مصدر ممتاز لفيتامينات E وC وK اللي بيدعموا صحة الجلد وبيقووا جهاز المناعة.


الرمان: مضاد للأكسدة ومقوي للمناعة

الرمان بيعتبر غذاء خارق بسبب مضادات الأكسدة الكتيرة اللي فيه. بيقلل الالتهاب، يقوي المناعة، ويحافظ على مستويات ضغط الدم. كمان بيساعد في الهضم وبيحافظ على صحة الأمعاء.


عين الجمل: لصحة الدماغ والقلب

عين الجمل (الجوز) مليان بأوميجا 3 اللي بيدعم صحة القلب والدماغ. كمان فيه مضادات أكسدة ومركبات مضادة للالتهاب اللي بتقلل خطر الإصابة بالأمراض المزمنة وبتحافظ على الوظيفة الإدراكية.


البطاطا: لصحة العيون والهضم

البطاطا مليانة فيتامينات زي سي وبي 6 والبوتاسيوم، اللي بيساعدوا في تنظيم ضغط الدم وتحسين الهضم ودعم صحة البشرة. كمان بتحافظ على صحة العين وتقوي المناعة.

فيتامينات ومعادن لا غنى عنها بعد سن الـ30

في المرحلة دي من العمر، الجسم بيحتاج مجموعة من الفيتامينات والمعادن اللي بتدعم صحته وبتعزز التوازن الهرموني وأداء الغدة الدرقية. هنستعرض أهم الفيتامينات والمعادن اللي مش ممكن تستغني عنها:



حمض الفوليك (فيتامين بي9):

مهم لصحة الدماغ، نمو الخلايا وتحسين المزاج. موجود في الخضراوات الورقية.

الحديد:

لازم لصحة الدم، وموجود في السبانخ والبروكلي واللحوم. نقصه ممكن يسبب فقر الدم.

الكالسيوم:

ضروري لصحة العظام وبيساعد في تنظيم ضربات القلب. لو مش بتاخديه من الأكل، استشيري الطبيب للمكملات.

المغنيسيوم:

بيساعد في امتصاص الكالسيوم وصحة العضلات والأعصاب. موجود في البقوليات والخضراوات الورقية.



فيتامين دي:

لازم لصحة الدماغ والعظام. ممكن تحصلي عليه من الشمس أو المكملات.

أوميغا 3:

بيساعد في تحسين البشرة ومكافحة الاكتئاب. موجود في الأسماك والمكسرات.

مضادات الأكسدة:

موجودة في الأطعمة النباتية، زي فيتامين سي الموجود في البرتقال والطماطم.

الزنك:

بيدعم جهاز المناعة، موجود في المكسرات والشوكولاتة الداكنة.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة