الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

لو بتربي فراخ ... اعرف كيف تنتقل الأمراض بين الدواجن

دواجن
دواجن
أ أ
 موقع "اجري نيوز" الاخباري، ينشر معلومات مهمه عن طرق انتقال الامراض بين الدواجن، لان في تربية الدواجن مهم جداً نعرف طرق انتقال الأمراض عشان نحافظ على صحة القطيع ونضمن إنتاجية كويسة.

الأمراض ممكن تنتقل بعدة طرق، وده بيخلينا نحتاج نفهمها كويس علشان نقدر نتجنبها. فيه طريقتين رئيسيتين لانتقال الأمراض: الطريقة العمودية، يعني الأمراض بتتنقل من الأم للكتاكيت عن طريق البيض، والطريقة الأفقية، اللي فيها الأمراض بتنقل بين الطيور من خلال الاحتكاك المباشر أو غير المباشر. في المقدمة دي، هنتكلم عن الطرق المختلفة لانتقال الأمراض في الدواجن، وازاي نقدر نتعامل معاها عشان نحمي القطيع ونقلل من تأثيرها.

طرق انتقال الأمراض في الدواجن


الأمراض في الدواجن ممكن تنتقل بطريقتين رئيسيتين: الطريقة العمودية والطريقة الأفقية.





الطريقة العمودية


دي لما المرض ينتقل من الأم للجنين (الكتاكيت) بطرق مختلفة:


1. عن طريق المبيض: 

الجراثيم ممكن تكون موجودة في المبيض وداخل حويصلات البيض، فتبقى موجودة في البيضة وفي الصفار. بعد الفقس، الكتاكيت تتعرض للمرض. ده ممكن يسبب حالات تسمم دموي مثل السالمونيلا بأنواعها، وأحيانًا المايكوبلازما، بس بنسبة أقل.

2. عن طريق البيضة: 

لو الجراثيم تكاثرت في أمعاء الأم، ممكن توصل لقناة البيض وتلوث البيضة من الخارج. لو البيض ما اتعقمش كويس، الجراثيم تتكاثر في الحضانات وتنتقل للكتاكيت. ده ممكن يسبب إصابات بالإيكولاى أو السالمونيلا.


 الطريقة الأفقية


1. الاحتكاك بين الطيور: 

الطيور المريضة ممكن تنقل المرض للطيور السليمة بشكل مباشر.

2. الاحتكاك بمفرزات الطيور المريضة: 

سواء كان مباشر زي السالمونيلا والكوليرا و الكوريزا، أو غير مباشر عن طريق أدوات التربية زي المساقي و العلافات وصناديق نقل الصيصان، والفرشة، وسيارات نقل الصيصان.

كمان، الهواء الملوث، الماء، العلف، والعمال أو المشرفين ممكن ينقلوا العدوى.


 مداخل العدوى


الأمراض ممكن تدخل من خلال:

- فتحة الأنف
- فتحة المنقار
- ملتحمة العين
- الجروح

ملحوظة: 

حاليًا، لاحظت انتشار واسع لأمراض المايكوبلازما و الإيكولاى في مصر، خصوصًا في عمر 18 لحد آخر العشرينات (18-29 يوم). علشان كده، مهم جدًا نختار مصدر جيد عند شراء الكتاكيت، لأن معظم الأمراض اللي منتشرة دلوقي ناتجة عن العدوى العمودية، والسبب غالبًا يكون في مصدر الكتاكيت. 


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط  هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية
icon

الأكثر قراءة