الأربعاء، 15 ربيع الأول 1446 ، 18 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

إزاي تخلي فراخك ما تبطلش بيض... أسرار وتكتيكات من الخبراء

كتاكيت , الكتاكيت , الفراخ الصغيرة
فراخ
أ أ
موقع "اجري نيوز" الاخباري، ينشر معلومات مهمة عن تربي فراخ بيّاضة، فلازم يكزن لكل مربي هدفه الأساسي هو ضمان استمرار إنتاج البيض بشكل منتظم وجودة عالية. لذلك، هنتكلم عن أهم النصائح والممارسات اللي تساعدك في الحفاظ على إنتاج البيض، وأهمية التغذية المتوازنة والعناية الصحيحة بالفراخ.


إزاي تضمن استمرارية إنتاج البيض عند الفراخ؟

أول حاجة لازم تعرفها إن الأملاح مهمة جدًا لضمان إنتاج البيض بشكل مستمر وصحي، سواء كان البيض للاستهلاك أو للتفقيس.
وأهم عنصر في الأملاح هو العسل الأسود، اللي يعتبر كنز حقيقي في تربية الفراخ، لازم تستخدم ملعقة كبيرة من العسل الأسود على 3 لتر مياه كل 3 أيام لمدة 8 ساعات، و لو عرفت باقي فوائده مش هتفكر تستخدم حاجة غيره.

أهمية الخضرة في تغذية الفراخ البياضة

لازم تبدأ يوم الفراخ بالخضرة على الصبح عشان تساعد في فتح جسم الفرخة البياضة، ده بيساعدها على امتصاص العناصر الغذائية من العلف بشكل أفضل.
الخضرة زي الكرات أو الجرجير أو البقدونس مهمة جدًا، لأن من غيرها جسم الفرخة بيبقى ناشف. لكن خليك بعيد عن البرسيم لأنه بيزود الديدان.


خلطة العلف المثالية للحفاظ على وزن الفرخة للحفاظ على وزن الفراخ، استخدم الخلطة دي:

- كيلو دشيشة
- كيلو ردة
- كيلو علف بياض خشن 20%
- كيلو عيش ناشف مطحون
- نص كيلو فول كسر
- نص كيلو كسب
- 2 كيلو بطاطا خضراء مبشورة
- رشة ملح بسيطة

أهمية الخميرة في تغذية الفراخ

الخميرة تعتبر سر الحفاظ على صحة الفراخ لأنها بتكمل احتياجها من الكالسيوم و بتساعد في توسيع مكان البيض. بعد ما تعرف فوائدها، مش هتفكر تستعمل غيرها.
و أخيرًا، لازم تعرف إن الصدف والبلط والعلف البياض لوحدهم مش كفاية، التنوع في العلف هو الحل الأفضل لضمان صحة الفراخ واستمرارية إنتاج البيض بشكل جيد.

تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات ، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.


لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.

icon

الأكثر قراءة