الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

للمربيين ... اعرف عن دورة الشياع والتلقيح في الجاموس

جاموس ايطالي , الجاموس الايطالي
تربية الجاموس
أ أ
لما تيجي تتكلم عن تربية الجاموس، لازم تبقى عارف شوية حاجات عن دورة الشياع والتلقيح عشان تضمن أفضل إنتاجية. تعالوا نتكلم عن الموضوع بطريقة مبسطة.

 تحديد وقت التلقيح


وقت التلقيح المثالي للجاموسة مش بيعتمد على عمرها بس، لكن كمان على وزنها. بعض العجلات بتوصل لوزن التلقيح عند عمر 18-24 شهر، أو لما يوصل وزنها من 280 لـ 300 كجم تقريبا. وفيه دراسات بتقول إن التلقيح المبكر ممكن يكون مفيد، بس ده بيعتمد على الرعاية والتغذية اللي بتاخدها الجاموسة. يعني لو اهتميت بيها كويس، هتبدأ تنتج حليب بدري، وده هيخليك تستفيد منها أكتر على مدار حياتها الإنتاجية.


 تحديد وقت التلقيح


تحديد وقت التلقيح بيعتمد كمان على وقت الولادة، واللي بيأثر عليه توفر المراعي الخضراء واعتدال الجو. لو مثلا الولادة بتكون في يناير وفترة الرضاعة 3 شهور، فالعجلات هتفطم في مارس وأبريل.
كده العجلات هتكون عاشت عامها الأول واستفادت من المراعي الخضراء، وعند عمر 18-24 شهر، هتكون جاهزة للتلقيح. الأفضل إنك تلقيحها عند عمر 24 شهر عشان تستفيد منها لأطول فترة.

لما توصل العجلات لوقت التلقيح، لازم تفحص الجهاز التناسلي بتاعها بالجس المستقيمي عشان تتأكد إنها سليمة من الأمراض التناسلية، وده هيوفر بيئة مناسبة لولادة عجول صحية.


 دورة الشياع (الشبق)


دورة الشياع هي الفترة الزمنية بين كل دورة شبق والتانية، وبتكون عادةً 21 أو 22 يوم، لكن ممكن تقل لحد 16 يوم أو تزيد لحد 25 يوم. فترة الشياع هي عدد الساعات اللي الجاموسة بتكون فيها في حالة شياع كامل ومستعدة للجماع، وعادةً بتكون بين 12 لـ 24 ساعة. دورة الشياع بتحصل كل 21 يوم وبتستمر حوالي ساعتين.

عشان تكتشف الشياع، ممكن تستخدم ذكر مقطوع الوعاء الناقل (تيزر) أو أنثى مخنثة تتخلط مع مجموعة العجلات، أو تختبر هرمون البروجسترون لكل واحدة على حدة. علامات الشياع بتشمل: شم فتحة الحيا والبول، سند الذفن على الأخرى، اللمس والاحتكاك، عدم الإقبال على الأكل، القلق والضجيج. الجاموسة ممكن كمان تهز ذيلها ورفع ظهرها، وتنزل سائل مخاطي شفاف من فتحة الحيا. في حالة الشياع الشديد، ممكن تسمع صيحات عالية أو تشوف العجلة تقفز على عجلة تانية.


 التلقيح والتوقيت المثالي


عشان تحصل على أعلى معدل حمل، لازم تلقح الجاموسة خلال 12 لـ 18 ساعة بعد بداية الشياع. لو لقحت قبل أو بعد الفترة دي، هتقل فرص الحمل بسبب نقص حيوية الحيوان المنوي أو البويضة. فلو لاحظت بداية الشياع في الصباح، حاول تلقحها بعد الظهر أو في المساء. أما لو حصل الشياع بعد الظهر أو في المساء، حاول تلقيحها في الصباح التالي.

لو ملاحظتش علامات الشياع بعد حقن البروستاجلاندين (اللي بيساعد على انحلال الجسم الأصفر ويعيد دورة الشياع)، ممكن تعيد الحقن بعد فترة. البروستاجلاندين هيساعد على ظهور علامات الشياع مرة تانية خلال 60 لـ 72 ساعة بعد الحقن، مما يتيح لك فرصة أفضل لتلقيح العجلات اللي ظهرت فيها علامات الشياع.


تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية
icon

الأكثر قراءة