الجمعة، 15 ربيع الثاني 1446 ، 18 أكتوبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

للمربين..اتعرف علي اهم خصائص الجاموس المصري وأنوعه

عجول الجاموس سوق الماشية
جاموس
أ أ
الحيوانات المستأنسة بقت جزء أساسي من الزراعة، بس في بعض الأنواع، زي الجاموس، لسه محتفظة بشراستها وعنفوانها حتى بعد آلاف السنين من استئناسها.

الجاموس اتستأنس بقاله حوالي 7000 سنة، والهند هي المصدر التاريخي له. ورغم إن في اهتمام كبير بتطوير سلالات الأبقار في مصر، لكن الجاموس مكنش له نفس القدر من العناية، رغم أهميته الكبيرة في الأمن الغذائي.

الجاموس بيساهم في السوق المحلي بنسبة 44% من الحليب و39% من اللحوم الحمراء، وكمان حليبه فيه دهون أكتر، وده اللي بيخليه مفضل عند المصريين، ومصر فيها حوالي 3.9 مليون رأس جاموس، وهي واحدة من الدول الإفريقية الرائدة في تربيته، حيث بتنتج أكتر من 2 مليون طن من الحليب سنويًا.


أنواع الجاموس المصري
الجاموس المصري بيتقسم لثلاث أنواع:
الجاموس البحيري: 

كبير الحجم ولونه رمادي غامق، وإنتاجه من الحليب جيد.

الجاموس المنوفي: 

موجود في المنوفية، بنفس ارتفاع الجاموس البحيري لكن أقل طولًا وإنتاجًا.

الجاموس الصعيدي: 

أصغر حجمًا وغالبًا لونه أسود، وإنتاجه من الحليب ضعيف.

عوامل مؤثرة على الإنتاج

إنتاج اللبن بيتأثر بعدة عوامل زي الجينات الوراثية ونوع العلف. الجاموس الإيطالي مثلاً بيحقق إنتاج يوصل لـ 15 كجم يوميًا. فاستيراد سلالات عالية الإنتاج بقى ضرورة ملحة لتحسين الصفات الوراثية للجاموس المصري.

لذلك الجاموس حيوان مهم جدًا في الزراعة، ولازم الباحثين والحكومات يركزوا عليه لدراسة سلوكياته وتأثيرها على الإنتاج. تحسين الإنتاجية من خلال الأبحاث والتعاون الدولي ممكن يساعد في تحقيق الأمن الغذائي وتعزيز مصادر البروتين الحيواني.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة  الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة