الجمعة، 17 ربيع الأول 1446 ، 20 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

في خطوات بسيطة وسهلة .. كل ما تريد معرفته عن مشروع استزراع البلطي

سمك , أسماك ,مزرعة سمك ,, مزرعة اسماك
مزرعة سمك
أ أ
موقع "اجري نيوز" الاخباري ينشر أهم المعلومات لكل مهتم بعمل مشروع مزرعة سمك ،وخصوصا، ، لأنه من الأسماك اللي بتعتبر مشروع مربح وسهل في تربيته، و بتستحمل ظروف بيئية متنوعة.


أسماك البلطي أصلها من أفريقيا الاستوائية، وهي من الأسماك اللي بتقدر تعيش في مياه دافئة من 20 إلى 30 درجة مئوية، البلطي من أكتر أنواع الأسماك اللي بتتزرع في المياه العذبة حول العالم، وده لأنهم بيكبروا بسرعة ومش متطلبين أوي في تربيتهم، كمان سمك البلطي بتميز إنه بيتحمل جودة المياه الرديئة لحد معين، وبيقدر يتغذى على مصادر نباتية وحيوانية.

استزراع البلطي يعتبر من المشاريع اللي بتوفر فرص مربحة وسهلة التنفيذ، وبتتحمل ظروف مختلفة للاستزراع المائي. البلطي هو اسم بيشمل أنواع كتير من الأسماك، أهمهم نوعين أساسيين هما Oreochromis mossambicus وTilapia rendalli.


تربية البلطي ممكن تكون في أحجام مختلفة من مشاريع تجارية كبيرة لحد بركة صغيرة في البيت.

الناس بتقدر تعتمد على البلطي لأنه بينمو بسرعة وبيتكاثر بشكل كبير، وكمان بيقدر يعيش في ظروف بيئية متنوعة، ده بيخليه خيار مناسب جدًا لزيادة الدخل، وخصوصًا إنه مش متطلب في تربيته وبيكبر بسرعة مقارنة بأنواع تانية من الأسماك.


النجاح في تربية البلطي

بيعتمد على توفير خمس حاجات أساسية: مياه نظيفة، أكسجين، طعام، ضوء، ومساحة كافية للسباحة، من غير الحاجات دي، التربية مش هتنجح، البلطي بيقدر يعيش في مياه دافئة، وده اللي بيخليه من أكتر الأسماك شعبية في الزراعة.

ممكن تزرع البلطي في ظروف مختلفة زي الأحواض، الأقفاص، أو حتى المجاري المائية. ولو عايز تبدأ مشروع كبير، هتحتاج مجموعة من الأحواض أو الخزانات اللي ممكن تبدأ بـ 8 إلى 12 خزان على حسب ميزانيتك. المشروع ده ممكن يبدأ ببركة صغيرة في البيت ويتوسع بعد كده.


فوائد استزراع البلطي
سريع النمو:

البلطي بينمو بسرعة وبيقدر يوصل لـ 450 جرام في 8 شهور.

تكاثر عالي:

الأنثى بتقدر تضع من 500 لـ 1000 بيضة في كل مرة.

تحمل الظروف القاسية:

بيقدر يعيش في ظروف بيئية مختلفة ومستويات حرارة متنوعة.

مصدر غذاء مهم:

البلطي لحمته بيضا وجودتها عالية، وده بيخليه محبوب في الأسواق.
قليل التكلفة وسهل العناية: البلطي مش بيحتاج رعاية معقدة، وده بيخليه مناسب للمبتدئين.

المناخ المناسب

البلطي بيحتاج مياه دافئة علشان ينمو بشكل كويس. درجة حرارة المياه المثالية بتكون ما بين 24 لـ 32 درجة مئوية. لو الحرارة قلت عن 20 درجة، نمو السمك هيقل وهيكون عرضة للأمراض. علشان كده، في بعض المناطق، استزراع البلطي بيكون محدود، بس الزراعة في البيوت

المحمية بتوسع من نطاق الزراعة ده:


البلطي بيقدر يعيش في مياه فيها أكسجين قليل وأمونيا عالية، بس ده مش معناه إنه ممكن يتزرع في ظروف بيئية سيئة. على العكس، لازم توفرله البيئة المناسبة علشان يقدر ينمو ويتكاثر بشكل كويس.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة فى الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.

لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة