الخميس، 16 ربيع الأول 1446 ، 19 سبتمبر 2024

المحررين

من نحن

اتصل بنا

تغذية البقر الحلاب... إزاي تحضر العليقة الصحية بطريقة سهلة

الابقار ابقار  بقر      برسيم    البرسيم  البقر مزارع
ابقار
أ أ
موقع "اجري نيوز" الاخباري،  ينشر معلومات عن تغذية البقر الحلاب بشكل صحيح، و بتعتبر من أهم الحاجات اللي بتشغل بال مربين كتير، لأنها بتأثر بشكل مباشر على جودة وإنتاجية الألبان، عشان كده، لازم دايمًا نرجع لأهل الخبرة عشان نضمن نجاح المشروع.

الدكتور حسن فؤاد جلال، أستاذ تغذية الحيوان بمعهد بحوث الإنتاج الحيواني، شرح بشكل بسيط خلال استضافته في برنامج المرشد الزراعي مع الإعلامية آية طارق على قناة مصر الزراعية، إزاي نحضر العليقة بطريقة علمية وصحية.



قواعد تغذية البقر الحلاب

في الأول، الدكتور حسن جلال أكد إن تغذية البقر الحلاب بتعتمد على تقدير كمية العليقة بناءً على وزن الحيوان، بمعنى إنك لو عرفت تحسب حصة الغذاء اليومية بشكل صح، هتتجنب أي أخطاء ممكن تضر بصحة الحيوان وتسبب خسائر للمربي على مدار الموسم.

وقال إن كمية العليقة اللي بتتاكلها البقر الحلاب بتختلف عن اللي بتتاكلها البقر المخصص للتسمين وإنتاج اللحوم.
البقر الحلاب محتاج كمية إضافية من العليقة، اللي بيطلق عليها "عليقة حافظة"، غير الأكل اليومي المعتاد اللي بيتم تقديره حسب إنتاجية البقر.

الفرق بين تغذية البقر الحلاب والجاموس

كمان وضح إن كمية العليقة اللي بياكلها البقر الحلاب بتختلف عن اللي بياكله الجاموس.
البقر الحلاب بياكل حوالي نص كيلو علف لكل كيلو لبن بينتجه، في حين إن الجاموس بياكل ثلاثة أرباع كيلو علف لكل كيلو لبن بينتجه.

 ولفت إلى أن إجمالي العلف المركز “18% بروتين”، والخاص بتغذية البقر الحلاب، لا ينبغي أن يتجاوز نسبة الـ40% من إجمالي الوجبة اليومية، فيما تُقدر نسبة البرسيم أو ما عداه من العليقة الخشنة مثل الدريس أو السلاج بـ60% منها.

 اما عن نسبة العليقة الحافظة وقدم الدكتور حسن جلال مثالًا شارحًا، افترض فيه أن وزن البقرة المُراد تقديم العلف لها 500 كيلو، موضحًا أن كمية العليقة الحافظة هنا تُقدر ما بين 0.5 إلى 1% من إجمالي الوزن، بما يعني أنها تتراوح ما بين 2.5 إلى 5 كيلو.



تابع موقع اجرى نيوز عبر تطبيق (جوجل نيوز) اضغط هــــــــنا

اجرى نيوز ، موقع إخباري  يقدم أهم الأحداث المحلية والعربية والعالمية وخدمات صحفية محترفة في الأخبار والاقتصاد والزراعة والعلوم والفنون والرياضة والمنوعات، وهدفنا أن نصل لقرائنا الأعزاء بالخبر الأدق بما يليق بقواعد وقيم الأسرة المصرية.


لذلك نقدم لكم مجموعة كبيرة من الأخبار المتنوعة داخل الأقسام التالية، اخبار مصر، اخبار الزراعة، صناعة الدواجن، الثروة الحيوانية، بنوك واقتصاد، اجرى لايف، مقالات، منوعات، وخدمات مثل سعر الدولار، سعر الذهب، سعر الفضة، سعر اليورو، سعر العملات الأجنبية، سعر العملات المحلية.
icon

الأكثر قراءة